logo

Vítejte! Abyste mohli používat všechny funkce, které toto fórum nabízí, zaregistrujte se.
2 Stránky12>
PCV ventil a tuning skrze něj
Joki Offline
#1 Vloženo : pondělí 3. března 2003 15:23:24 (UTC)
Registrován: 19.12.2001 (UTC)
Příspěvků: 23
Bydliště: Praha

Všechny předem zdravím.
Chtěl jsem se zeptat jestli někdo máte zkušenosti s odpojením sání výparů z prostoru vačkové hřídele přes tzv. PCV ventil (Positive Crankcase Ventilation) a ponechání tohoto odvodu volně v prostoru motoru, popřípadě pod automobil. Samozřejmě je nutné původní místa - jedno za vzduchovým filtrem a další dvě v sání něčím uzavřít (Mazda 626 2,0l 16V).
Na anglických www stránkách tomu říkají ”breather filter” Podstata je jednoduchá: V prostoru motoru, pod i nad hlavou dochází k spalování oleje a uvolňování horkých plynů obsahujících jak vodu tak i dusné plyny a kyseliny. Tím že tyto výpary jsou nataženy opět do sacího potrubí dochází k jejich opětovnému spálení. Nicméně jako každý tunner vím, že horký vzduch, navíc neobsahující čistý vzduch - kyslík, snižuje výkon motoru.

Na druhou stranu jsem se dočetl mnoho povídání o tom (od výrobců PCV ventilů) jak je to důležité pro životnost motoru a oleje. A nyní nevím komu věřit.
Více je tady (v angličtině):

http://www.performanceprobe.com.../upgrades/breather22.htm
Joki
Mazda 626
Jarry Offline
#2 Vloženo : pondělí 3. března 2003 21:26:17 (UTC)

Registrován: 10.11.2001 (UTC)
Příspěvků: 567
Bydliště: Svetec

U motoru kterej je v kondici je množství par a spalin minimální. Jakmile začnou odcházet kroužky, začnou podfukovat a spaliny potom můžou ovlivnit výkon, ale myslím si, že to už je poslední stádium, protože takovej motor už stejně dlouho nepůjde. Navíc to odsávání pomáhá udržet kvalitu oleje, protože odsává hlavně vodní páru a výpary kyselin, který vznikaj hlavně po startu motoru než se ohřeje na provozní teplotu. Když je neodsaješ, postupně ti zdegradujou olej a urychlí korozi částí, ze kterejch steče olej když je motor v klidu. prostě to není tuning ale spíš poslední pomoc.

Jarry
Fender Stratocaster E443129, Fender Telecaster Z8228066 & Fender Tube amp HOT ROD DeLuxe
Koudy Offline
#3 Vloženo : pondělí 3. března 2003 21:42:45 (UTC)

Registrován: 09.11.2001 (UTC)
Příspěvků: 318
Bydliště: Praha

Já si myslím, jestliže je motor v poho., tj. nekouří modro-bíle, tj. nespaluje olej kterej by tam šel přes kroužky a naopak část paliva a výfuk. plynů se přes ně nedostává do klik. skříně (dost o tom napoví změření komprese), tak množství plynu který jde do sání odfukem z klikovýho, popř. vačkovýho prostoru je minimální a nemůže zas tak moc ovlivnit výkon motoru. V opačnym případě už ten motor stejně nemá výkon, takže nějaký plyny jdoucí do sání už s tím moc nenadělá...
Odvětrání kliky na ulici jsem viděl jenom u závod. aut a ty jsou technikou stejně úplně jinde, takže na zvyšování výkonu bych šel asi jinak - turbo, kompres., Venom (i když nevím jestli to funguje), motor KL-ZE, apod.

Koudy
94 Blue GT
Koudy
94 Blue GT - kdysi :-)
01 L.R.Disco TD5
(nejede jako P2GT - ale zase projede všude)
Koudy Offline
#4 Vloženo : pondělí 3. března 2003 21:44:54 (UTC)

Registrován: 09.11.2001 (UTC)
Příspěvků: 318
Bydliště: Praha

Koukám, než sem to dopsal, tak byl Jarry rychlejší...

Koudy
94 Blue GT
Koudy
94 Blue GT - kdysi :-)
01 L.R.Disco TD5
(nejede jako P2GT - ale zase projede všude)
Koudy Offline
#5 Vloženo : pondělí 3. března 2003 21:46:48 (UTC)

Registrován: 09.11.2001 (UTC)
Příspěvků: 318
Bydliště: Praha

A navíc, když u P2GT otevřeš víčko pro nalejvání oleje za chodu motoru, tak ten ”chcípne”, z toho bych odvodil to, že když tuto ”odfukovou” hadici necháš volně pohozenou v motoru, tak to dopadne stejně, jako když otevřeš víčko na olej... I když, může to betj tím, že se tímto obejde VAF senzor - zejtra to prubnu. Smile

Koudy
94 Blue GT
Koudy
94 Blue GT - kdysi :-)
01 L.R.Disco TD5
(nejede jako P2GT - ale zase projede všude)
matt Offline
#6 Vloženo : pondělí 3. března 2003 22:24:56 (UTC)
Registrován: 21.03.2002 (UTC)
Příspěvků: 26

Jarry to napsal velmi vystizne a spravne.
Kdyz odmontujes vicko oleje tak motor chcipne, protoze si prisaje vzduch, kterej VAF nezmeril.
pokud vyndas hadicku za PCV (PCV nechas v motoru) a zacpes diru v sani, tak motor pobezi, ale nebude dochazet k odsavani tech vyparu.

ty vypary vykon motoru zas tak moc nesnizi...byt tebou hledal bych jine cesty jeho zvysovani.
Marauder Offline
#7 Vloženo : úterý 4. března 2003 0:48:35 (UTC)
Registrován: 11.11.2001 (UTC)
Příspěvků: 474
Bydliště: Praha

a co EGR ventil ??? ten zajímá zas mě .....

Marauder
94 SilverBlue Chevrolet Camaro
Marauder
94 SilverBlue Chevrolet Camaro
97 Cadillac Seville STS
93 Ford Probe GT
Joki Offline
#8 Vloženo : úterý 4. března 2003 16:06:21 (UTC)
Registrován: 19.12.2001 (UTC)
Příspěvků: 23
Bydliště: Praha

Tak jsem dělal v pracovní době výzkum PCV ventilů na Internetu a zjistil jsem dost zajímavých informací. Obecně schrnuto - mám dojem že ”tunning” automobilu na nejnižší úrovni - tuto úroveň můžeme třeba charakterizovat drobnými modifikacemi v ceně cca. do 4000 Kč za kus - prostě mám dojem že tento tunning je naprosto zbytečný. Děkuji taky Marauderovi, že mě svojím dotazem na EGR ventil přivedl k tomuto poznání.
Jednoduše vysvětlím proč:

1) moje modifikace s PCV ventilem. Jak víte, odpojil jsem hadičky ze dvou míst odvětrání a svedl je pod automobil. Říkal jsem si - skvělé - motor ”nedýchá” špinavý vzduch. Ale je to k ničemu - podtlakem nebo přetlakem v prostoru motoru můžu věci jenom uškodit. Totižto ty dvě místa odvětrání nejsou jen tak k ničemu. Dověděl jsem se, že při různých tlacích v sání dochází k tomu, že jedna (ne PCV) hadička může sloužit i jako sání čistého vzduchu dovnitř - proto tato hadička je těsně za filtrem vzduchu. On totižto systém s PCV ventilem nedělá jenom podtlak - jak jsem si mylně myslel.

2) EGR ventil - Podíval jsem se na některé www stránky a zjistil jsem, že pro správného tunera je EGR ventil ještě větším svinstvem jako PCV ventil který jsem popisoval. Jednoduše pracuje tak - že jeli blok motoru přehřátej (např. z velkého objemu dobré směsi vzduch + benzin), pak sám připouští do čisté směsi výfukové plyny - aby v dalších taktech nedocházelo k velkým teplotám.

3) Další modifikace na způsob vzduchový filtr K&N jsou za předpokladu přijetí předešlých tvrzení zcela zbytečné. Jednoduše přes K&N filtr projde super čistý vzduch - bude ho rovněž hodně, takže dojde k postupnému přehřátí motoru, pak se EGR ventil otevře a k našemu čistému vzduchu připustí výfukové plyny.


Takže jsem zjistil jednu věc o které asi všichni už dávno víte - minimálně odborníci jako Koudy, či Marauder. Tunning na našich autech je možný - ANO to nepopírám, ale v mnohem jiném rozsahu. Např. nové potrubí sání, lepší filtr, studený vzduch, pryč s EGR a PCV ventilama, lepší olejové a chladící čerpadla, větší radiator, chlazení taky oleje, přečipovat řídící jednotku, ostřejší vačky, kompletně nový výfukový potrubí atd.

Tohle jsou ale modifikace kompletně v jiném rozsahu - o jiných penězích a hlavně tyto modifikace už nejsou u vozidel ve standardním provozu asi po technické stránce přípustné.

Prosím, můžeme mít vedle standardního auta ještě jedno - vytuněné a modifikované - ale povozíme se v něm asi jenom na závodní trati.
Sám pro sebe jsem rád že jsem k tomuto poznání dospěl a že mých 100kW pod kapotou není zase tak málo.


Joki
Mazda 626
Joki Offline
#9 Vloženo : úterý 4. března 2003 18:31:35 (UTC)
Registrován: 19.12.2001 (UTC)
Příspěvků: 23
Bydliště: Praha

Jirko (mám na mysli Maraudera), ještě tebe bych požádal o reakci na možnosti odpojení PCV ventilu od sání motoru. Vím že jsi koumák a určitě mi dáš za pravdu, že chci-li dělat tunning, určitě bych se měl zbavit těchto EGR a PCV ventilů. Co si o tom myslíš?

Hledal jsem něco o EGR a našel jsem následující stránky:
http://prelude.wz.cz/data/egr/egr.htm
Je to sice na Hondu Prelude, ale obdobně to asi bude i u nás.

Možná není všechno ztraceno, tuning může pokračovat:
1) odpojení PCV ventilu
2) odpojení EGR ventilu
atd.

Dejte mi vědět co si o tom myslíte?


Joki
Mazda 626
Jarry Offline
#10 Vloženo : úterý 4. března 2003 22:27:19 (UTC)

Registrován: 10.11.2001 (UTC)
Příspěvků: 567
Bydliště: Svetec

Trochu tě Joki opravím ohledně KN filtru. Ten umožňuje nasátí většího množství vzduchu, to naopak odebírá více tepla během sání. Větší naměřené množství vzduchu dovoluje řídící jednotce přidat palivo, takže výsledkem je určité zvýšení výkonu. Teplota ve válcích je sice vyšší ale chladicí systém to v pohodě pobere. Tak to funguje u všech laděných motorů a KNka se používají i na WRCéčkách.
problém účinného tunění probe V6 je někde jinde. Objem nasávaného vzduchu limituje hlavně poměrně komplikované třícesté sání. To sice hodně vylepšuje průběh točáku a při střídmém ježdění hodně sníží spotřebu, ale při vysokejch otáčkách i ta sepnutá nejkratší délka potrubí má pořád dost velkej průtočnej odpor. Proto třeba KL-ZE
má jiný průměr a tvar variabilního sání, a myslím si, že i jiný program spínání. Dobře o tom píšou na jedněch stránkách, teď si je nepamatuju ale napíšu je sem. Tam upravovali proba a měřili nárůst výkonu. Další věc je odvod spalin. V nabíce maj laděný výfukový potrubí, ale problém je jak ho sem dostat a neplatit o 520 $ navíc za poštovný.
Jinak k Venomu : myslím, že funguje rozdíl je znát hlavně mezi tak 3,500 až 5,500 otáčkama v točáku. Neměřil jsem to na brzdě, je to spíš pocit za volantem. Při jízdě se zapnutým Venomem musím o dost víc dávat bacha na prokluz předních kol při výjezdu ze zatáček. Taky se mi už začala ozývat jedna poloosa.Jarry





Jarry
Fender Stratocaster E443129, Fender Telecaster Z8228066 & Fender Tube amp HOT ROD DeLuxe
Bishoppe Offline
#11 Vloženo : úterý 4. března 2003 22:46:14 (UTC)
Registrován: 21.03.2002 (UTC)
Příspěvků: 121
Bydliště: Praha 6

.. kolik te ten Venon stal a stoji za to?

Jarry Offline
#12 Vloženo : úterý 4. března 2003 23:28:38 (UTC)

Registrován: 10.11.2001 (UTC)
Příspěvků: 567
Bydliště: Svetec

Stál 13,500 CZK k tomu nějaký clo, už ani nevim kolik a poštovný dohromady tak za dalších cca 5,000 CZK. Stjí to za to jedině tehdy, když chceš jezdit naplno. A to zase není tak často, pokud to chceš trochu šetřit.

Ten test o ladění probe je na www.performanceprobe.com , v článku Project Ford Probe GT

Jarry
Fender Stratocaster E443129, Fender Telecaster Z8228066 & Fender Tube amp HOT ROD DeLuxe
Koudy Offline
#13 Vloženo : úterý 4. března 2003 23:39:34 (UTC)

Registrován: 09.11.2001 (UTC)
Příspěvků: 318
Bydliště: Praha

Já tedy měl za to, že EGR ventil přepouští část výfuk. plynů pro zlepšení emisí, tzn. že budou ještě jednou spáleny - lépe...
Ten článek o odpojení EGRu na Prelude sem taky četl, ale u Hondy to funguje trochu jinak, než u P2GT.
Podle infa od známého z US Cars, se nedá odpojit EGR u P2GT, aniž by to nezaregistrovala řídící jednotka a nevyhodnotila to jako chybu....

Koudy
94 Blue GT
Koudy
94 Blue GT - kdysi :-)
01 L.R.Disco TD5
(nejede jako P2GT - ale zase projede všude)
matt Offline
#14 Vloženo : středa 5. března 2003 21:33:30 (UTC)
Registrován: 21.03.2002 (UTC)
Příspěvků: 26

Tak neco malo upresneni k tomu EGR ventilu.
Neni tam jen tak, aby motor byl slozitejsi a drazsi. Jeho funkci je prepousteni casti vyfukovych plynu do sani. Jelikoz vyfukove plyny jsou vicemene nehorlave, snizuji ve valci teplotu horeni a take rychlost horeni. Snizeni teploty horeni ma za nasledek znacne snizeni mnozstvi oxidu dusiku ve vyfukovych plynech, ktere se tvori predevsim za vysokych teplot.
jeho vyrazenim se docili zvyseni teploty a rychlosti horeni, coz znamena i zvyseni ucinnosti spalovani(tzv. BSFC).
Bohuzel to ma i negativni stranky-zvysene tepelne namahani motoru, hlavne vyfukovych ventilu a hlavy (a tomu lepsi chladic nepomuze). takze v pripade vyrazeni EGR je vhodne premyslet i o vymene vyfuk. ventilu a naneseni ochraneho povlaku na tu cast spalovaciho prostoru v hlave.
Pri opravdu zasadnich upravach pri kterych dochazi ke zvysovani teploty horeni se muze stat ze se roztece bud vyfuk. ventil nebo svicka.

To byla trocha teorie. At si to kazdy prebere jak chce :-)
Jarry Offline
#15 Vloženo : středa 5. března 2003 22:18:23 (UTC)

Registrován: 10.11.2001 (UTC)
Příspěvků: 567
Bydliště: Svetec

Opravdu jste našli u některého motoru spoj ze sběrného potrubí výfuku přes EGR do sání ? Já tedy ne. Pokud vím sbírá se jen z prostoru nad ventily nebo odvětrání klikové skříně z důvodů, které jsme nahoře popsali. Dusík reaguje z kyslíkem jen za opravdu vysokých teplot, které jsou dosahovány jen při zápalu, kdy jiskra má mám ten dojem kolem 3000°C.

Jarry
Fender Stratocaster E443129, Fender Telecaster Z8228066 & Fender Tube amp HOT ROD DeLuxe
Marauder Offline
#16 Vloženo : čtvrtek 6. března 2003 0:09:48 (UTC)
Registrován: 11.11.2001 (UTC)
Příspěvků: 474
Bydliště: Praha

tak u Probe EGR rozhodně u vejfuku sedí je u zadní hlavou napravo

Marauder
94 SilverBlue Chevrolet Camaro
Marauder
94 SilverBlue Chevrolet Camaro
97 Cadillac Seville STS
93 Ford Probe GT
matt Offline
#17 Vloženo : čtvrtek 6. března 2003 9:49:40 (UTC)
Registrován: 21.03.2002 (UTC)
Příspěvků: 26

vsechny probe maj EGR...
Joki Offline
#18 Vloženo : čtvrtek 6. března 2003 10:34:17 (UTC)
Registrován: 19.12.2001 (UTC)
Příspěvků: 23
Bydliště: Praha

Matte díky za další informace o EGR ventilu.
Sám jsem ještě dohledal další informace na webu v USA. Borci mající Chevrolety Camara tam tunili EGR ventily. Tohle bude zajímavé hlavně pro tebe Maraudere. Pokusím se to popsat o co šlo. Úvaha: odpojím EGR -> tím pádem ve vstupní směsi bude chybět oněch cca. 10-30% výfukových plynů -> tím pádem obsah paliva bude velký na daný objem vzduchu = směs je bohatá -> bude docházet k ”knocking and detonations” snad klepání způsobené předčasnou, nebo opožděnou detonací -> namáhání ventilů sání a výfuku -> možné problémy

Tito borci to řešili tak, že přes počítače měnily objemy vstřikovaného paliva a měnily předstih. Takže sakum-prdum, já sám asi doma v garáži nic takového nedokážu.

Takže co si o tom myslíte? Jde někdo do tunění EGR ventilu?
Joki
Mazda 626
Joki Offline
#19 Vloženo : čtvrtek 6. března 2003 10:39:35 (UTC)
Registrován: 19.12.2001 (UTC)
Příspěvků: 23
Bydliště: Praha

Mám další dotaz.

EGR slouží k snižování teploty hoření z důvodu snížení obsahu NOx ve výfukových plynech. EGR se zapíná jenom v rozmezí otáček 1200 - 2800, neboli při pomalé, plynulé akceleraci. Na webu píší, že při volnoběhu, prudké akceleraci, otáčkách nad 3000, při dekceleraci je EGR zavřený.

Znamená to snad že při prudké akceleraci výrobcům automobilů nejde o ekologický provoz a auto vypoští více NOx? To se mi nějak nezdá. Anebo znamená to snad že při rychlé akceleraci dochází ke klepání a pre-detonacím a motor je namáhán a ničen???

Není mi to uplně jasné.
Joki
Mazda 626
Joki Offline
#20 Vloženo : čtvrtek 6. března 2003 10:47:53 (UTC)
Registrován: 19.12.2001 (UTC)
Příspěvků: 23
Bydliště: Praha

Logicky,
jestli tomu tak není - jestli nedochází k ničení motoru při velkých akceleracích a nedochází li k onomu ”knocking and detonation” klepání a detonacím - a jestli tam nevzniká velká teplota??

Tak vzniká tam vyšší teplota když je EGR zavřený, nebo ne ?????????????

Prostě a jednoduše, když může být EGR vypnuté při rychlé akceleraci, proč ho tedy nevypnout úplně a přeprogramovat v ECU tabulky vstřiků a předstihů aby nedocházelo k ničení motoru.

Koudy, Maraudere, Matte je tato úvaha správná? Je to možné? Máte s tím zkušenosti?
Joki
Mazda 626
Uživatelé prohlížející si toto téma
Guest (6)
2 Stránky12>
Jdi na fórum  
You cannot post new topics in this forum.
You cannot reply to topics in this forum.
You cannot delete your posts in this forum.
You cannot edit your posts in this forum.
You cannot create polls in this forum.
You cannot vote in polls in this forum.