První etapa - výfukový systém, olejová vana.Demontáž výfukového systému jsem začal zadním tlumičem, který jsem měl v plánu zachránit. Není origo, nýbrž aftermaket značky Remus. Až na přírubu vypadá zachovale. Za pomocí flexy jsem řízl kousek za přírubou na středním tlumiči. Ten jsem neplánoval zachránit, jelikož v něm byla díra o velikosti mexického dolaru a koupil jsem
nový za pár stovek. Další chirurgický řez flexou následoval až u pružné spojky za katalyzátorem a polovina výfukového systému byla z auta pryč.
Od prvního prohlédnutí auta v Německu, jsem se domníval, že
katalyzátor je špatný, tak jsem rovnou objednal nový od JMJ. Měl zajímavou cenovku (2000 CZK), tak jsem zvědavý v čem bude háček. Nicméně po demontáři a bližší inspekci jsem zjistil, ze moje původní domněnka byla špatná a katalyzátor je vpohodě, alespoň uvnitř. Špatný na něm byl jen ten tepelný šusplech nad nim. Takže mám origo kaťák v případě, že JMJ bude k prdu.
Dále jsem si dal za úkol vytáhnout
zbytek svodů až k motoru. Ty jsem koupil
nové, nerezové. Začal jsem sundáním plastové hlavy přívodu vzduchu, abych se dostal k přední lambda sonde a hlavě svodů. Tato operace trvala asi hodinu a půl, protože se tam nedá jak dostat... Všechno je malé, těsné, u sebe naprcané! Prostě to fakt vymyslel pan profesor Myiagi z japonské Mazdy. Následná demontáž zadní lambda sondy měla stejný průběh. Další krok dle manuálu je sundat EGR trubku na zadní hlavě svodů. Jenže nevidím ani hlavu, ani trubku, takže jsem prve myslel, že budu muset rozebrat celý traktor (rozuměj sání a všechen ten balast nahoře), ale nakonec se mi to podařilo vytáhnou celé zespodu (děkuji lishaackovi za tip). Stará EGR trubka potřebovala drobnou pomoc flexou, ale vše jsem nakonec dostal ven.
Paralelně s výfukem jsem se pustil do
čištění olejové vany a sacího koše. Vypustil jsem starý olej, vyšrouboval všech 19 šroubů držících vanu k bloku a... skončil, protože se s tim nedalo hnout. 25 let starý silikon se změnil v lepidlo. Objednal jsem odstraňovač těsnení, pár dní počkal na pošťáka a pak v tandemu odstraňovač-špacthle-kladivo-odstraňovač-pajcr... do toho rýpal tak dlouho (cirka hoďku a půl, snažil jsem se být něžný, ať neudělám rýhý do bloku + čekačky na působení odstraňovače), až vana nakonec povolila. Uvnitř vypadala velice pěkně, žadný bordel, ani sajrajt starého oleje. Vyčistil jsem ji a vnější stranu frézoval, brousil, smirkloval... až jsem se na to vy*ral a dal to na opískování, jelikož celý proces trval asi 3 večery a stejně tam zbylo několik záhybů, které se bez pískovačky prostě nedají vyčistit. Nakonec jsem ji nastříkal žáruvzdornou barvou na výfuky VHT.
Sací koš je kapitola sama pro sebe. Prve jsem sháněl nové těsnění, ale marně, takže jsem objednal těsnící materiál a vystřihl si vlastní. No a abych se nenudil, tak jsem při jeho montáži zlomil šroub - chtěl jsem být důsledný a těch 10 Nm tam dát s moměnťákem, ale jelikož jsem ho držel v ruce prvně, tak to dopadlo, jak to dopadlo... Střihnul jsem si tedy i svoje první vyvrtávání, kterě se naštěstí zdařilo bez obtíží.
Chvíli jsem hledal na internetu
těsnění olejové vany, abych nemusel použít silikon. Nějak se mi celá ta myšlěnka RTV silikonu nezdá. Ale u nás není dostupné a poštovné z USA nedává smysl. Takže jsem objednal silikon a čekal. Mezitím přemýšlím jak tam inteligentně nasadit vanu se silikonem, aniž bych ho všude nerozmatlal. Koupil jsem pár šroubů, uřízl jim hlavu a našrouboval na blok tak, aby mi vanu navedly až ji budu nasazovat. Fungovalo to skvělě a vana už je na autě. Olejový filtr jsem vyměnil, zde jediná obtíž byla, že starý nešel absolutně povolit a hodně jsem se potrápil s univerzálním klíčem na filtry, než zmetek povolil. Dal jsem nový olej (Mobil Super 2000 X1 10W-40) a zatím nic nechčije, tak snad to tak zůstane.
Nadešel čas
montáže nových trubek. Nerezové svody jsem obmotal termopáskou a spodní paroží navíc i impregnoval sprejem na termopásky. Onen impregnační sprej je vpodstatě jen žáruvzdorná barva, na etiketě nebylo ani slovo o impregnaci na pásky, jak tvrdili na eshopu. Trubku s přírubou zadního tlumiče jsem očistil a společně se středním tlumičem nastříkal černou barvou na výfuky VHT. Montáž samotná byla opět složitá práce díky malému prostoru, ale hlavu svodů jsem zvládl relativně rychle a pak zjistil, že nová EGR trubka nejde namontovat, chybí pár milimetrů tak, aby šla nasadit pořádně. Napadlo mě ji rozříznout a navařit k ní kus
ocelové hadice, ať je to poddajné, ale nenašel jsem nikde cenově přijatelnou hadici s dostatečně malý průměrem, která by byl navíc vhodná (tepelně) na výfuky, takže jsem se rozhodl pro jednodušší řešení a to bylo EGR zaslepit. Opět čekačka než někde splaším zátky, ale jakmile jsem je sehnal tak zbytek montáže už byl triviální. Vyměnil jsem všechny gumové držáky za nové a kde to šlo jsem aplikoval mazný kov.
Zapojil jsem zpátky baterku a zkusil nastartovat. Auto chytlo na poprvé a vypadá to, že vše funguje - žádná kontrolka motoru a zvuk je krásný, žádna divočina. Bylo to vlastně poprvé co jsem to slyšel bez díry ve výfuku (a teď je to nuda
). První etapu mám tedy úspěšně za sebou a chystám se na přední nápravu - tlumiče, brzdy, poloosy, ramena... Snad to do zimy stihnu, ať to můžu jít ještě letos přihlásit.
Jinak nové neduhy co jsem objevil:
- chčije těsnění pod víkem, koupil jsem v Mazdě origo nové (doporučení lishaacka), ale pustím se do toho "až pak", teď si na to netroufám