Velmi zajímavý a užitečný téma, dovolím si přispět oficiálními daty:
Pro uživatele FB, skupina ProbeClub:
Probe mazací plánZ mé zkušenosti mohu potvrdit slova WP, nekvalitní / "tesco" olej může způsobit usazeniny, žlem a připálenou napeklou hnmotu po celém motorovém prostoru. Dobře je patrný pod ventilovými víky a pod olejovou vanou. Nadruhou stranu bych se vyvaroval používání plně syntetických olejů s přísadama honosně označovanejma jako čistící, rozpouštěcí, ochranné pokud nemáte udělanej motor. Na starým vyběhaným motoru, který má většina z nás právě tyhle přísady, kvůli kterejm si to člověk v dobrý víře koupí, rozpustí stávající usazeniny, o kterejch ani netušíme, a ty pak kolují v olejovém oběhu a působí jako brusivo nejen na válce a písty, ale i na šály a ložiska uvnitř motoru. Něco sice chytne filtr, ale vzhledem k intervalům výměn s oleji LongLife s bordelem v motoru pojezdíte nějakou chvíli.
S novým/udělaným motorem po GO (výbrus, písty, kroužky, šály případně příprava na FI) bych lil ten nejlepší plně syntetický olej odpovídající požadované specifikaci, který bych si mohl dovolit. Pokud už jsem věnoval 40-100k na GO střev motoru, pak mě 2k investice za jednou ročně nebo po 5tis km nezabije. Olej v tomto případě považuju za takovou "pojistku" mé investice do motoru.
Pokud jezdím s motorem jehož stav neznám nebo má najeto 200k, nebudu si dělat iluze o jeho perfektním stavu a budu tam lít to, co se tam dávalo předtím pokud to nebyl nějakej strašnej nesmysl (kuchynskej olej / minerální co tam nepatří). Myšlenka za tímhle postupem je ta, že pokud byl po dosavad používaný olej vyhovující, jeho dalším používáním zamezíme výše zminovanému uvolnování usazenin z motoru a abrazivní efekt na vnitřek motoru. V tomto případě se většinou používá polosyntetika 10w40.
Oficiální příručka radí servisní interval na výměnu oleje po 5000km v náročných podmínkách. Tímto intervalem sem se řídil u B&W já.