SilenblokyNejdříve trochu teorie - silenblok je gumové pouzdro, které v železné ”kleci” drží na čepu celý motor. Při každém rozjezdu či puštění plynu je motor vystaven setrvačným silám od kol. Pokud u vašeho auta taky pozorujete cukání od motoru, poskakující kola při prudkém rozjezdu s protočením pneu, klepavé tupé nebo v horším případě kovové zvuky, na vině jsou právě vadné silenbloky. (viz obr 1) Ty mají díky své konstrukci a použitém materiálu po pár letech odslouženo a přestanou tlumit pohyby a rázy motoru. Tím se zhoršuje nejen jízdní komfort, zhoršuje se i reakce po opětovném sešlápnutí plynu, musíte jezdit velmi opatrně, nepouštět prudce plyn atd... Daleko větší nebezpečí je to ale pro převodovku, která je na našich autech po rozdělovači asi druhým nejslabším článkem a zdrojem častých problémů.
Obr 1
Co se používaných materiálů týče, nejčastější je guma, v lepším případě polyuretan nebo jejich směsi. Gumové silenbloky máme v autech od výroby - jsou měkké a vlivem namáhání, olejů a benzínu časem prasknou (viz obr 2,3,4). Tvrdost silenbloku označují Amíci jako Durometer (Durability = odolnost) - sériové silenbloky jsou dodávány v tvrdosti cca 50. Jejich cena je 1500 za kus. Firma RR Racing proto vyvinula polyuretanové vložky (inserty) do sériových silenbloků, které se do nich vsadí, čímž vymezí původní prostor a zvýší tvrdost cca na 75-85 (viz obr 5+6). Cena insertů je 1700kč za sadu (přední a zadní). Další variantou je koupě sady ”aftermarket” silenbloků firmy AWR Racing, které se dělají v tvrdosti 88 a 95 za cca 3400 + doprava. Doprava je ale v tomhle případě tou největší překážkou, která mě odradila od vyzkoušení - 5700 za dopravu je faaakt moc!
Obr 2
Obr 3
Obr 4
Obr 5+6
Tato neutěšená situace a hrozivé ceny mě přivedly na myšlenku bočního projektu a sice vyrobit silenblok dostatečně pevný, aby se vyrovnal těm od AWR aniž by způsobil větší přenos vibrací od motoru do karoserie než silenbloky této značky a zároven byl cenově dostupný - pod 1000kč!
A ted to nejdůležitější: projekt se zdrařil a mohu vám představit silenblok o tvrdosti 85-95 s téměř nezničitelnou povrchovou úpravou v barvě černé za 900,- a červené za 950,- Další barvy jsou taky možné, ale musí se objednat. Jak píšu výš, používám na výrobu původní klec, takže je nutné dodat i původní tělo silenbloku v nezohýbaném stavu, abych mohl vyrobit další.
V tuto chvíli mám k dispozici první exemplář předního silenbloku.
Prvním kdo se přihlásil na testování je Walli, který se s námi snad již příští týden o své zkušenosti podělí.
Jednat se bude o přední silenblok, který je na výměnu nejjednodušší a zvládne ho doma každý podle návodu, který je i fotkami ZDE:
http://www.probeclub.cz/forum/t...pravy%2C+poruchy+a+pomocPo ozkoušení se pustím do výroby zbývajících 3...