Universální palubní počítačRozhodl jsem se pořídit si do probika
universální palubní počítač. Mohu to vřele doporučit, celkové náklady jsou do 2 tisíc + práce. Největší problém byl sehnat někoho, kdo trochu rozumí autoelektrice, aby mi to naistaloval. Nesehnal jsem. I přestože jsem volal do několika autolektrik. Normální servis si na to obvykle taky netroufá. Čímž nevylučuju, že to někdo dělá. Třeba
tyhle stránky spolupracují s pár servisama, co dělají i neoriginální přídavné systémy.
Nakonec jsem to zvládl sám, bylo s tím dost sraní, ale jen proto, že jsem musel na některé věci přijít metodou pokus - omyl. Teď už bych celý proces dal do dvou hodin. Zde je mé know how.
Počítač je taková menší krabička o
rozměrech:
- Délka: 122 mm
- Šířka: 44 mm
- Hloubka: 35 mm
- Viditelná plocha 98 mm x 24 mm
Funkce modulu PP:- Okamžitá spotřeba (l/hod. nebo l/100km)
- Průměrná spotřeba (l/100km) / Dvě nezávislá měření
- Spotřebované palivo / Dvě nezávislá měření
- Průměrná rychlost / Dvě nezávislá měření
- Ujetá vzdálenost / Dvě nezávislá měření
- Dojezdová vzdálenost
- Stopky
- Rychlost vozidla
- Otáčkoměr (Dle vozidla)- Zobrazení napětí autobaterie
- Množství paliva v nádrži
- Měření vnitřní teploty
- Měření vnější teploty
- Taxametr
- Kontrola dobíjení autobaterie
- Výstup pro relé denního svícení
- Výstup pro relé imobilizéru
- Ovládání manuální klimatizace- Hodiny
Kurzivou označené nepoužívám.
Dal jsem ho na
tohle místo. Ovládání je dvěma tlačítky - set a reset. Ty v origo balení nejsou (pouze dráty), musí se dokoupit (v obi za 3 pětky). Já je mám
zde v šuplíčku (foto ještě s kabelem), přilepit se múžou kamkoli, kabel je celkem dlouhý.
Jako první jsem našel čokoládu od hodin, multimetrem poznáte, kdy je 12V stálých, 12V po otočení klíčem a zem. Do těch jsem pak připojil odpovídající dráty (hnědý kostra, červený trvale, úzky černý po otočení). Jaký kabel je jaký se lehce pozná dole ze
stránek viz konektor PP.
Vnitřní čidlo teploměru se nechá (překvapivě) vevnitř, vnější jsem protáhnul pod nohama a dveřma u řidiče směrem ke kapotě do žlábku. Kabel set reset je tlustý bílý. Otáčkoměr nepotřebujete.
Vydnal jsem budíky, zezadu jsem připojil kabel tachometru (zelený) k 7mičce a senzor paliva (modrý) k 2ce, přičemž když odspoda z pravé strany musíte odpočítat (s multimetrem) druhý a pak sedmý proužek, kterému pak přiřadíte odpovídající šroub (pod něj přišroubujete kabel). Mohu s tím případně pomoct osobně.
Tachometr má ne 12V, ale 5V. Proto musíte přehodit na počítači jumper (viz návod, dole - jumper).
Poslední je průtokoměr - vstřikovací ventil připojíte ke kabelu, jdoucímu od motoru (kde jsou svíčky), připojíte POUZE střední díl drátu. Černý kabel počítače, ten nejtlustší, je dobře odstíněn, takže kromě gumy je tam ještě jedno odstínění (postříbřený) a to se nesmí dostat do kontaktu s kabelem z motoru. Připojíte tedy jen ten poslední, co je zcela uprostřed a odizolujete. Tento kabel se vede záslepkou směrem pod nohama do prostoru pod kapotou. Můžete tam případně vést i vnější teploměr, ale já to vedl dveřmi.
Pak už následuje jen kalibrace, aby to dobře ukazovalo nádrž (prázná - plná - prázdná) a rychlost (buď nastavíte velikostí kol nebo si to PP sám po 20km vypočítá), atd. Viz návod.
Co se fakt hodí je vnější a vnitřní teplota, kolik to má dojezd a kolik je v nádrži, dle taxametru i kolik jste projeli, samozřejmě datum a hodiny. Nejpraktičtější mi přijde průměrná a okamžitá spotřeba. Asi málokdo z nás si kupoval Probe kvůli spotřebě, ale aspoň má člověk tendenci se trochu při jízdě krotit. Na druhou stranu je pak příjemné, když vidíte, že to žere jen 7 nebo 8 litrů.
Jako podklad pod počítač doporučuju desky z koženkového karisbloku (třeba z kauflandu za nějaké 2 stovky), celkem to i koresponduje s palubkou (Viz
foto). Nápadům se meze nekladou.
S instalací můžu pomoct, třeba na příštím srazu, nebo můžu poradit přes sz.
Automat 2.5
2.5 manuál "cuir"