Díky za radu,naštěstí se vše zjistilo ještě před demontáží a tak se jí vyhnu.
Po výměně oleje z minerálu 15W40 na plnou syntetiku 5W40 a provozu asi měsíc na něm , se projevilo kolísání (spíše klesání a pak až na 0). Po vypnutí motoru na chvíli zase chvíli vydrželo.
Protože jsem si už jedno auto na šálcích "kousl",tak jsem byl opatrný a bez tlaku oleje jsem nechtěl pokračovat.
V tuto dobu jsem si myslel,že je na vině změna oleje ale .
Tak jsem se snažil motor od uvolněných usazenin vyčistit.(Třeba provrtaným filtrem-vzadu a odtokem z něho přes nastrčené koleno a odpadovou novodurovou trubku ) jsem přepustil olej čerpadlem do kýblu pod auto.Zubový čerpadlo vždy odevzdá svůj objem čerpané kapaliny a tak bez tlumení tlaku ol.filtrem nebo hustým olejem nemusí přetlak.pístík regulovat.Stačí navolnoběh sotva nastartovat na 1 sekundu a vypnout a olej je všechen v kýblu.Ale to hlavní(motor bez mazání na pár sekund bez zátěže nemá problém)---ale výsledek stál za to.
V kýblu na dně byly všechny usazeniny z čerpadla a sacího koše.
Mezitím jsem ještě zase zpátky šel do 15W40 nalívanýho po 60 za litr a 2krát olej propláchl po týdnu a vyměnil filtr.
V tom kýblu byly pěkný šupiny a olej černý jako bota.Protože tlak oleje mi nepřipadal,že by ho byl schopen filtr brzdit tak,že by motor téměř neměl tlak,a pohon čerpadla na poruchu provozu nevypadal-prováděl jsem to na zahřátém motoru---začal jsem podezřívat čidlo tlaku oleje---ale bylo mi to divný ,že by se to posralo zároveň---ucpával se filtr a k tomu ještě čidlo oleje zároveň.
Tak jsem koupil čidlo tlaku oleje za 80 Kč na motor F2,připoji LEDku přes odpor a na plus.Tak jak to mají evropský.A normálně to fungovalo----VADNÝ ČIDLO. Tak jsem ještě odfrknul před filtrem usazeniny z filtru do kýblu ,koupil čidlo co tam patří--snímač tlaku (za 720 Kč)- nový filtr nový lepší olej 15W40 Mogul LX a jede jako za mlada akorát ,že není slyšet motor.Přede jako kočka.
-----Teď mě napadá, když už to bylo (asi jen TROCHU) vyčištěný od karbonu jestli jsem tam neměl nechat 10W40,když ta závada tlaku oleje evidentně s olejem nesouvisela.(Možná změna oleje jen urychlila smrt už tak vetchého čidla tlaku oleje).Nejhorší závady jsou,když je jich víc zároveň k jednomu tématu .
Ale olej z motoru byl pěkně černý po měsíci provozu. Když je tlakoměr oleje vpořádku,tak bych z tohodle HARAKIRI už neměl strach.
Bylo trochu vzrůšo ale MOTOR SI TEĎ PŘEDE JAKO KOČKA (žádnej šicí stroj).Jestli po čase začne mlátit--tak rozhodně procedůru RUTINNĚ zopakuji. MAZDA je TICHÉ AUTO.
Ještě mě napadá úvaha k přetlakovému pístíku za čerpadlem: pístek propouští pouze,když je olej "tuhý"
nebo je fest zanesený FILTR ale v dokumentaci k mazdě JAK NA TO jsem se dočetl,že když je filtr
ZANESEN tak se olejová dráha přepne,že nejde přes filtr ale přímo jak nazývají-do HLAVNÍHO MAZACÍHO
KANÁLU---a to by znamenalo,že pístkový regulátor nemá na velikost tlaku vůbec žádný vliv.
JEHO FUNKCE je pouze MECHANICKÁ OCHRANA ČERPADLA ,protože musí odevzdat vždy objem--jinat by obrovským tlakem prasklo samo,nebo něco za ním.
Takže za normálních podmínek,když je v autě vše v normálu FILTR a olej je teplý (řidčí),tak filtrem a tím za ním protéká lehčeji,takže na klesání tlaku pružina pod pístkem nemůže mít vliv,protože za tepla jde olej motorem lehčeji.Asi jsou při teplotě taky trochu ztráty tlaku vlivem větších vůlí v čerpadle ale když je schopno za 1 sekundu přečerpat 4 litry oleje tak bych řešil pouze čistotu filtru protože,jestli ta kniha má pravdu tak by znamenalo,že když už je FILTR KO,tak to přes něj nejde a všechny ty šupiny a kaly jdou do mazání motoru--a to si nedovedu představit,jak to přes šálky(ložiska)proteče.Takže měnit FILTR třeba i bez oleje má smysl.
Když jsem vyndal filtr po té změně oleje tak byl evidentně dvakrát těžší než nový (taky od oleje).
Co v něm bylo nechci vidět.
S tím novým čidlem se mi zdá,že ukazuje nepatrně vyšší tlak (nad horní písmenko).Taky jsem zjistil,že když je čidlo tlaku oleje vadný tak při provozu stále ukazuje měřák tlak mezi ryskou 0 a NORM,což není férové.
Byla by bomba sehnat Závitovou rozdvojku na dvě čidla a tuto nejdůležitější věc v autě POSICHROVAT ještě kontrolní LEDkou do budíku tlaku oleje.Jinak čerpadlo dává velký tlak ale odečet z tlakového snímače nemusí být regulerní(v souvislosti se zapojením ručkovým měřičem v autě.)Při nastartování vykazuje snímač oproti kostře 50 ohmů . To nebude žádné přesné měření. Akorát,že když člověk vidí,že tlak klesl na 1/3 i když je pořád v NORM -psychologicky by doplňkové světýlko pomohlo,protože kdoví kde je na měřáku 0,3 což je hranice kdy zpozornět.
Nějak jsem se rozepsal ale zase další téma snad dá chvíli pokoj.
Tak do léta s TICHOU MAZDOU Ahoj