Čím dál víc se začínají místo plnohodnotných názvů používat zkratky různých systémů, technologií a komponentů. Pojdme udělat seznam zkratek a speciálních výrazů, at v tom je přehled a rozumíme si.
Přeplňování:FI - forced induction - přeplňování (turbem nebo kompresorem)
SC - super charger - kompresor. Narozdíl od turba je roztáčen řemenem od motoru a poskytuje zvýšení výkonu od nižších otáček
IC - intercooler - chladič stlačeného vzduchu před vstupem do sání
FMU - fuel managment unit - regulátor tlaku paliva. Aftermarket FMU se používají pokud je instalována výkonější palivová pumpa (např Walbro), která dává stále své maximum.
AFPR - Adjustable Fuel Pressure Regulator - nastavitelný regulátor tlaku paliva
BOV - Blow off ventil - ventil přepouštějící přebytečný tlak za turbem po sundání nohy z plynu (řazení) doprovázení typickým TSSS zvukem ala Fast and Furious
Wastegate (WG) - vetil (válec) odklánějící přebytečný tlak před turbem. Primární funkcí wastegate je stabilizovat nárust tlaku v turbosystému, chránit motor a turbodmychadlo.
Wastegate solenoid (WS) - obtokový ventil výfukových plynů. Regulace plnícího tlaku.
MAP - Max Air Preasure - absolutní tlak v sacím systému
AFR - Air to Fuel Ratio - poměr vzduchu k benzínu v palivové směsi
Fuel cut - odpojení paliva při nárustu plnícího tlaku nad hranici na kterou je ř.j. nastavena z důvodu ochrany motoru pri selhání WG nebo po zásahu tunera
MBC - Manual Boost Controler - ruční regulátor tlaku turba
EBC - Electronic Boost Controler - elektronický regulátor tlaku turba
MotorKompresní poměr - zjednodušeně je to poměr nasátého vzduchu ku stlačenému vzduchu po kompresi. Jinou definicí je poměr objemu nad pístem před kompresí ku objemu nad pístem po kompresi - tzn (zdvihový objem + kompresní objem) / kompresní objem
Zdvihový objem - prostor mezi horní a dolní úvratí pístu
Kompresní objem - nejmenší prostor na pístem při horní úvrati.
RPM - revolutions per minute - zkratka úhlové rychlosti - otáček motoru za minutu
MAF - Mass Air Flow senzor - váha vzduchu, měří množství nasávaného vzduchu mezi vzduchovým filtrem a sáním
CAI - Cold Air Intake - sání studeného vzduchu. Řešeno pomocí trubek a kolen spojených silikonovými objímkami. Na konci sání je umístěn vzduchový filtr ve tvaru hříbku. Většinou v podběhu, pod motorem atd...
TPS - Throttle Position Sensor - snimač poholhy škrtící klapky
EGR - Exhaust Gas Recirculation - ventil přepouštějící výfukové plyny zpět do sání
EGT - Exhaust Gas Temperature - teplota výfukových plynů
ECU - Engine management unit - řídící jednotka motoru
PCV - positive crankcase ventilation = jednocestnej ventil, kterým odchází výfukové splodiny ( které projdou kolem pístních kroužků) z bloku motoru (zpravidla umístěný na víku ventilů)
OCT - Oil Catch Tank - nádoba na oddělení oleje z odvětrání motoru (PCV)
VRIS - Variable Resonance Induction System - systém založený na principu Helmoholzovy rezonance. V závislosti na otáčkách motoru systém přepíná mezi třemi rezonančními komorami sání pro optimalizaci točivého momentu.
Pohon kol4WD - Four Wheel Drive - pohon všech 4 kol
FWD - Front Wheel Drive - pohon přední nápravy
RWD - Rear Wheel Drive - pohon zadní nápravy
4WS - Four Wheel Steering - natáčení všech 4 kol. Umožnuje lepší průjezd zatáčkou a snadnější parkování. Např Mitsubishi Galant...
Prvky aktivní bezpečnosti- sem spadají veškerá zařízení, které mohou aktivně zabránit nehodě - řízení, podvozek, brzdy...Dále pak elektronické systémy ABS, ASR, EBV, EDS, ESP atd...
ABS - systém bránící zablokování kol při prudkém brždění. Doprovází ho efekt kopání do brzdového pedálu. Výhodou je možnost zatáčení i v krizových situacích při brždění naplno. Nevýhodou je prodloužení brzdné dráhy na určitých typech povrchů.
EBV - elektronický rozdělovač brzdného účinku - tvoří součást systému ABS. Zajišťuje efektivní rozdělení brzdného účinku jednotlivých kol - zajištuje, aby zadní náprava nebrzdila dřív a víc než přední a nedocházelo tak ke smyku vozidla. U starších automobilů je toto řešeno mechanicky.
ASR - protiskluzový systém dle automobilky označovaný též DTC, EDS, ETC, TCS, ETS, ASC, TC... Systém kontroluje prokluz hnaných kol a reguluje přenos točivého momentu na kola, což zlepšuje rozjezdy na shěhu, mokru nebo při průjezdu zatáčkou. Systém umí regulovat přenos i na každé hnané kolo samomstatně
ESP - stabilizační systém - snižuje riziko smyku při průjezdu zatáčkou v extrémních situacích. Pomocí řady čidel kontroluje zvolený směr a cíleně přibržduje nebo rozděluje výkon do jednotlivých kol tak, aby držel vozidlo ve zvolené stopě. Systém je velmi efektivní, nikoliv však všemocný.
Prvky pasivní bezpečnostiTechnologie a konstrukční prvky sloužící k ochraně posádky a chodců při nehodě. Sem patří bezpečnostní pásy, airbagy, deformační zony, kapota chránící chodce při nárazu.
Tot zatím vše, co mě zfleku napadlo. Jestli vás napadají další zkratky, které se více či méně vztahují k našim autům, posílejte, budu průběžně aktualizovat.
EDIT: Doplněny zkratky. Díky všem kteří se na něm podílí :)