Co by jste měli jako první věc vědět:
Výroba
vozu Ford Probe probíhala podle oficiálního prohlášení FORD MOTOR
COMPANY od roku 93 do roku 97, ovšem v praxi je to jinak, stále častěji
se setkávám s PROBE druhé generace vyrobených v roce 92 a nebo
dokonce v roce 98. Nechápu proč to FORD nechce přiznat. Další věc
kterou by bylo dobré vědět je to, že tím, že se do ČR dostává
spousty bouraných PROBE je určení jejich ročníku a vybavení dosti
problematické protože samozřejmě auto je pak slepeno z několika jiných
výrobně mladších nebo starších modelů. Další věcí kterou si
musíme uvědomit je to, že i když FORD přiznává celkem 3 verze
vozu, je jich ve skutečnosti mnohem víc a nikdo asi nikdy přesně
nepopíše všechny z nich. Mimo 3 základní verze vozu patří 4 (5?)
verzí speciálních, opět po dotazu na FMC my bylo sděleno, že FORD
nic o těchto verzích neví a že žádné speciální verze nevyráběl,
opět nechápu proč se o těchto verzích vše tají, přesto, že
prokazatelně existují. Prvotní rozdělení je na verze s dvou a na
verze s dvaapůl litrovými motory.
Věc druhá rozdělení dle ročníků:
r.
v. 93
"Oficiálně" zahájena výroba vozu Ford Probe druhé
generace, auto je standardně vybaveno jedním airbagem ve volantu řidiče
(obr. 01). Jak
jsem již popsal k mému údivu existují některé verze ročníku 93 s
výbavou 2x airbag. Verze určené pro export do Evropy dostávají pozměněné
zadní světla (obr. 02) oproti standardním
USA (obr. 03) a dodatečně se vyřezává
do nárazníku místo pro zadní mlhovku (obr. 04),
která u USA verzí chybí. Sedačky nejsou výškově stavitelné.
obr.
01
Interiér s jedním airbagem |
obr.
02
Evropská verze světel |
obr.
03
Americká verze světel |
obr.
04
Mlhovka
(pouze Evropská verze) |
r.
v. 94
Oproti roku 93 nenastaly podstatnější rozdíly, nejzákladnější
je použití dvou airbagů (obr. 05) a u
verzí vyrobených v druhé polovině roku 94 použití třížilových
na místo čtyřžilových lambda sond (O2 senzor), vylepšena byla
ochrana proti karbonizaci motoru. Zahájena výroba oficiálních
evropských verzí (obr. 06), rozdíly
oproti USA verzím viz. kapitola "Bod třetí rozdělení dle verzí".
obr.
05
Interiér
se dvěma airbagy |
obr.
06
Pozměněná
Evropská verze
světel a zadního nárazníku |
r.
v. 95
Žádné podstatné rozdíly oproti roku 94, u některých verzí je
umístěna odrazka mezi zadní světla (obr. 07)
(Evropské verze ji mají již od roku 94 - viz. obr. 06), auto dostává
jiný zadní nárazník a zadní poznávací značka se stěhuje do jeho
spodní části. Jiná zadní světla, tyto změny v podstatě vycházejí
z Evropského modelu (auto nemá opět žádnou zadní mlhovku na pravé
straně je místo ní umístěna druhá couvačka). Interiér je lehce přepracován
- jiné čalounění dveří (lepší madla), mírně upravené sedačky
již nemají otvor v opěráku a též čalounění sedaček je jiné (obr.
35).
obr.
07
Pozměněná
Americká verze
světel a zadního nárazníku |
obr.
35
Pozměněný
interiér - jiné
čalounění sedaček a dveří |
r.
v. 96
Nejvíce očesaná verze vozu, z důvodu maximálního snížení
ceny se u auta neobjevují předtím používané doplňky ve standardním
vybavení - zadní stěrač (obr. 08 a obr. 09),
ABS (obr. 10 a obr. 12), verze s ABS ale
bez tempomatu (obr. 10), verze s ABS a
tempomatem (obr. 11), verze bez ABS a
tempomatu (obr. 12), klima, tempomat a
verze bez (obr. 13 a 14) (u verzí 2,5l) vše
je samozřejmě k mání na objednávku, naopak výhodou jsou mírně
odlišná kola (obr. 14).
obr.
08
Verze bez zadního stěrače |
obr.
09
Verze se zadním stěračem |
obr.
10
Jednotka ABS |
obr.
11
Verze s tempomatem |
obr. 12
Verze bez ABS a tempomatu |
obr. 13
Volant s tempomatem |
obr. 14
Volant bez tempomatu |
obr.
14
Nová verze 16" kol |
r.
v. 97
"Oficiální" ukončení výroby, auto dostává chromovaná
16" kola (tvarově stejné jako u modelu 96), vylepšené bezpečnostní
prvky a nápis GT`s (obr. 36).
obr.
36
16"
chromovaná kola |
Bod třetí rozdělení dle verzí:
Základní
rozdělení je na verzi Americkou - USA a Evropskou - Německou, mimo to
existují verze Anglické případně Australské, ale protože asi
nikdo z Vás ji nebude vlastnit je celkem zbytečný jejich popis, navíc
se v podstatě od Evropské verze liší jen pravostranným řízením.
Zadní světla - jsou prvním znakem jak poznat verze od sebe, hned na
první pohled je jasné kdo je kdo, USA verze má celé červené zadní
lampy s třemi prořezy bílých couvaček na každé straně u značky (obr.
16), od roku 95 USA verze má jiné zadní lampy a místo značky
uprostřed se zde vyskytuje velký plast s odrazkou, značka je posunuta
do spodní části nárazníku (obr. 17).
Evropská verze oproti tomu má světlomet opatřený na vnějších
stranách žlutými blikači, dále červené brzdové světlo a nejblíže
vnitřnímu okraji je na levém světle mlhovka na pravém couvačka (obr.
18). Přední světla se liší tím, že oproti USA verzi (obr.
19) se Německé neotevírá celé, ale na kapotě zůstávají
tzv. slzy (obr. 20), jinak se ve světlometech
na rozdíl od USA verze dají měnit žárovky, Německá verze má navíc
v blatnících směrovky (obr. 21) a přední
směrovky s obrysovými světly v náraznících jsou celé čiré (obr.
20) oproti USA (obr. 19). Německé
verze nikdy nemají zároveň klima a šíbr, verze bez (obr.
22) a verze se šíbrem (obr. 23), Německým
verzím chybí v interiéru loketní opěrka pravé ruky (obr.
24) oproti USA (obr. 25). USA verze
má tachometr v mílích (obr. 26) Německá
v km (obr. 27). Německá verze má na zadním
nárazníku jiné označení. USA verze (GT a SE) mají pevná zrcátka (obr.
28), Evropské sklopné (obr. 29). Německé
verze mají uprostřed palubní desky v odkládacím prostoru hodiny.
USA tam nemají nic (čas se ukazuje na sériovém rádiu) a nebo celý
prostor zabírá tovární ekvalizér. Německé verze nemají třetí
brzdové světlo (obr. 30) a verze s (obr.
31).
obr.
16
Americká verze světel s
třemi prořezy bílých couvaček |
obr.
17
Americká verze
světel a zadního nárazníku |
obr.
18
Evropská verze
světel a zadního nárazníku |
obr.
19
Americká verze světel |
obr. 20
Evropská verze světel |
obr. 21
Boční směrovky |
obr. 22
Verze bez šíbru |
obr. 23
Verze se šíbrem |
obr. 24
Verze bez opěrky
pravé ruky |
obr. 25
Verze s opěrkou
právé ruky |
obr. 26
Americká verze s
tachometrem v mílích |
obr. 27
Evropská verze s
tachometrem v km |
obr. 28
Americká verze s
pevnými zrcátky |
obr. 29
Evropská verze se
sklopnými zrcátky |
obr. 30
Verze bez 3. brzdového
světla |
obr. 31
Verze s 3. brzdovým
světlem |
USA verze
GT
Je nejluxusnější resp. nejvybavenější verzí, motor 2,5l V6,
16" kola, plastové rozšíření prahů a dveří, tzv. racing
strips od předního po zadní blatník, na plastu dveří a zadním nárazníku
označení GT. Na fotkách můžete vidět pár ukázek z interiérů
různých GT verzí. Na obr. 32 je interiér z roku 93, je světle šedý
a i sedačky jsou laděny do šedé. Na další fotce (obr.
33) vidíte černý interiér a k této barvě také přizpůsobené
čalounění sedaček - černošedé. Obr. 34 ukazuje verzi v šedém
provedení a s šedými koženými sedačkami s plnoelektrickým ovládáním
(čalouněné jsou manuál).
obr.
32
Šedé čalouněné sedačky |
obr.
33
Černo-šedé čalouněné sedačky |
obr.
34
Šedé kožené sedačky |
SE
Stejné jako GT s tím rozdílem, že je osazen motor 2,0 L4, plasty
na dveřích nesou označení SE
BASE
Motor 2,0 L4, 15" kola, bez plastů, klima, tempomatu, ruční
stahování oken a bez dalších doplňků, bez označení
Evropské verze
24v
Obdoba USA GT, na plastu dveří označení GT, zadní nárazník označení
24v
16v
Obdoba USA BASE, zadní nárazník označen 16v
Bod čtvrtý rozporuplný:
Na počátku
všeho je vždy myšlenka a ta v tomto případě je: existují jiné
verze mimo předchozí "oficiální" modely ? Podle mne ano,
podle FMC ne, kde je tedy pravda ? Závěr nechám asi na každém z Vás,
ale důkazy existují a pravda je tam někde venku.
GT4 - vyrobeno
cca. 100 ks, jedná se o verzi GT s pohonem kol 4x4
GTC -
convertible, cabrio vyrobeno cca. 100 ks
GTR - je speciální
skupinou 5-ti vozů, které se vyráběly v rozmezí roků 93-94, jeden
model pak 97, jedná se o
speciální akční verze a mezi ně patří:
- Fallen Angel
- Silnější motor 170 HP, červené doplňky v interiéru, červené
brzdiče, barva černá
- Blue Bird -
Barva modrá, interiér kompletně modrý
- Black Voodoo
- Celý černý i kola, černá kůže, černá skla
- Silver Bulet
- Verze z roku 97, komplet stříbrný, šedá kůže, 17" kola
- Red Sun
- sedadla v červené kůži
|