Probe II - Který, jaký, čí?


Co by jste měli jako první věc vědět:

Výroba vozu Ford Probe probíhala podle oficiálního prohlášení FORD MOTOR COMPANY od roku 93 do roku 97, ovšem v praxi je to jinak, stále častěji se setkávám s PROBE druhé generace vyrobených v roce 92 a nebo dokonce v roce 98. Nechápu proč to FORD nechce přiznat. Další věc kterou by bylo dobré vědět je to, že tím, že se do ČR dostává spousty bouraných PROBE je určení jejich ročníku a vybavení dosti problematické protože samozřejmě auto je pak slepeno z několika jiných výrobně mladších nebo starších modelů. Další věcí kterou si musíme uvědomit je to, že i když FORD přiznává celkem 3 verze vozu, je jich ve skutečnosti mnohem víc a nikdo asi nikdy přesně nepopíše všechny z nich. Mimo 3 základní verze vozu patří 4 (5?) verzí speciálních, opět po dotazu na FMC my bylo sděleno, že FORD nic o těchto verzích neví a že žádné speciální verze nevyráběl, opět nechápu proč se o těchto verzích vše tají, přesto, že prokazatelně existují. Prvotní rozdělení je na verze s dvou a na verze s dvaapůl litrovými motory.


Věc druhá rozdělení dle ročníků:

r. v. 93
"Oficiálně" zahájena výroba vozu Ford Probe druhé generace, auto je standardně vybaveno jedním airbagem ve volantu řidiče (obr. 01).
Jak jsem již popsal k mému údivu existují některé verze ročníku 93 s výbavou 2x airbag. Verze určené pro export do Evropy dostávají pozměněné zadní světla (obr. 02) oproti standardním USA (obr. 03) a dodatečně se vyřezává do nárazníku místo pro zadní mlhovku (obr. 04), která u USA verzí chybí. Sedačky nejsou výškově stavitelné.

obr. 01

Interiér s jedním airbagem
obr. 02

Evropská verze světel
obr. 03

Americká verze světel
obr. 04

Mlhovka
(pouze Evropská verze)

r. v. 94
Oproti roku 93 nenastaly podstatnější rozdíly, nejzákladnější je použití dvou airbagů (obr. 05) a u verzí vyrobených v druhé polovině roku 94 použití třížilových na místo čtyřžilových lambda sond (O2 senzor), vylepšena byla ochrana proti karbonizaci motoru. Zahájena výroba oficiálních evropských verzí (obr. 06), rozdíly oproti USA verzím viz. kapitola "Bod třetí rozdělení dle verzí".

obr. 05

Interiér se dvěma airbagy
obr. 06

Pozměněná Evropská verze
světel a zadního nárazníku

r. v. 95
Žádné podstatné rozdíly oproti roku 94, u některých verzí je umístěna odrazka mezi zadní světla (obr. 07) (Evropské verze ji mají již od roku 94 - viz. obr. 06), auto dostává jiný zadní nárazník a zadní poznávací značka se stěhuje do jeho spodní části. Jiná zadní světla, tyto změny v podstatě vycházejí z Evropského modelu (auto nemá opět žádnou zadní mlhovku na pravé straně je místo ní umístěna druhá couvačka). Interiér je lehce přepracován - jiné čalounění dveří (lepší madla), mírně upravené sedačky již nemají otvor v opěráku a též čalounění sedaček je jiné (obr. 35).

obr. 07

Pozměněná Americká verze
světel a zadního nárazníku
obr. 35

Pozměněný interiér - jiné
čalounění sedaček a dveří

r. v. 96
Nejvíce očesaná verze vozu, z důvodu maximálního snížení ceny se u auta neobjevují předtím používané doplňky ve standardním vybavení - zadní stěrač (obr. 08 a obr. 09), ABS (obr. 10 a obr. 12), verze s ABS ale bez tempomatu (obr. 10), verze s ABS a tempomatem (obr. 11), verze bez ABS a tempomatu (obr. 12), klima, tempomat a verze bez (obr. 13 a 14) (u verzí 2,5l) vše je samozřejmě k mání na objednávku, naopak výhodou jsou mírně odlišná kola (obr. 14).

obr. 08

Verze bez zadního stěrače
obr. 09

Verze se zadním stěračem
obr. 10

Jednotka ABS
obr. 11

Verze s tempomatem

obr. 12

Verze bez ABS a tempomatu

obr. 13

Volant s tempomatem

obr. 14

Volant bez tempomatu

obr. 14

Nová verze 16" kol

r. v. 97
"Oficiální" ukončení výroby, auto dostává chromovaná 16" kola (tvarově stejné jako u modelu 96), vylepšené bezpečnostní prvky a nápis GT`s (obr. 36).

obr. 36

16" chromovaná kola


Bod třetí rozdělení dle verzí:

Základní rozdělení je na verzi Americkou - USA a Evropskou - Německou, mimo to existují verze Anglické případně Australské, ale protože asi nikdo z Vás ji nebude vlastnit je celkem zbytečný jejich popis, navíc se v podstatě od Evropské verze liší jen pravostranným řízením. Zadní světla - jsou prvním znakem jak poznat verze od sebe, hned na první pohled je jasné kdo je kdo, USA verze má celé červené zadní lampy s třemi prořezy bílých couvaček na každé straně u značky (obr. 16), od roku 95 USA verze má jiné zadní lampy a místo značky uprostřed se zde vyskytuje velký plast s odrazkou, značka je posunuta do spodní části nárazníku (obr. 17). Evropská verze oproti tomu má světlomet opatřený na vnějších stranách žlutými blikači, dále červené brzdové světlo a nejblíže vnitřnímu okraji je na levém světle mlhovka na pravém couvačka (obr. 18). Přední světla se liší tím, že oproti USA verzi (obr. 19) se Německé neotevírá celé, ale na kapotě zůstávají tzv. slzy (obr. 20), jinak se ve světlometech na rozdíl od USA verze dají měnit žárovky, Německá verze má navíc v blatnících směrovky (obr. 21) a přední směrovky s obrysovými světly v náraznících jsou celé čiré (obr. 20) oproti USA (obr. 19). Německé verze nikdy nemají zároveň klima a šíbr, verze bez (obr. 22) a verze se šíbrem (obr. 23), Německým verzím chybí v interiéru loketní opěrka pravé ruky (obr. 24) oproti USA (obr. 25). USA verze má tachometr v mílích (obr. 26) Německá v km (obr. 27). Německá verze má na zadním nárazníku jiné označení. USA verze (GT a SE) mají pevná zrcátka (obr. 28), Evropské sklopné (obr. 29). Německé verze mají uprostřed palubní desky v odkládacím prostoru hodiny. USA tam nemají nic (čas se ukazuje na sériovém rádiu) a nebo celý prostor zabírá tovární ekvalizér. Německé verze nemají třetí brzdové světlo (obr. 30) a verze s (obr. 31).

obr. 16

Americká verze světel s
třemi prořezy bílých couvaček
obr. 17

Americká verze
světel a zadního nárazníku
obr. 18

Evropská verze
světel a zadního nárazníku
obr. 19

Americká verze světel

obr. 20

Evropská verze světel

obr. 21

Boční směrovky

obr. 22

Verze bez šíbru

obr. 23

Verze se šíbrem

obr. 24

Verze bez opěrky
pravé ruky

obr. 25

Verze s opěrkou
právé ruky

obr. 26

Americká verze s
tachometrem v mílích

obr. 27

Evropská verze s
tachometrem v km

obr. 28

Americká verze s
pevnými zrcátky

obr. 29

Evropská verze se
sklopnými zrcátky

obr. 30

Verze bez 3. brzdového
světla

obr. 31

Verze s 3. brzdovým
světlem

USA verze

GT
Je nejluxusnější resp. nejvybavenější verzí, motor 2,5l V6, 16" kola, plastové rozšíření prahů a dveří, tzv. racing strips od předního po zadní blatník, na plastu dveří a zadním nárazníku označení GT. Na fotkách můžete vidět pár ukázek z interiérů různých GT verzí. Na obr. 32 je interiér z roku 93, je světle šedý a i sedačky jsou laděny do šedé. Na další fotce (obr. 33) vidíte černý interiér a k této barvě také přizpůsobené čalounění sedaček - černošedé. Obr. 34 ukazuje verzi v šedém provedení a s šedými koženými sedačkami s plnoelektrickým ovládáním (čalouněné jsou manuál).

obr. 32

Šedé čalouněné sedačky
obr. 33

Černo-šedé čalouněné sedačky
obr. 34

Šedé kožené sedačky

SE
Stejné jako GT s tím rozdílem, že je osazen motor 2,0 L4, plasty na dveřích nesou označení SE

BASE
Motor 2,0 L4, 15" kola, bez plastů, klima, tempomatu, ruční stahování oken a bez dalších doplňků, bez označení

Evropské verze

24v
Obdoba USA GT, na plastu dveří označení GT, zadní nárazník označení 24v

16v
Obdoba USA BASE, zadní nárazník označen 16v


Bod čtvrtý rozporuplný:

Na počátku všeho je vždy myšlenka a ta v tomto případě je: existují jiné verze mimo předchozí "oficiální" modely ? Podle mne ano, podle FMC ne, kde je tedy pravda ? Závěr nechám asi na každém z Vás, ale důkazy existují a pravda je tam někde venku.

GT4 - vyrobeno cca. 100 ks, jedná se o verzi GT s pohonem kol 4x4

GTC - convertible, cabrio vyrobeno cca. 100 ks

GTR - je speciální skupinou 5-ti vozů, které se vyráběly v rozmezí roků 93-94, jeden model pak 97, jedná se o
speciální akční verze a mezi ně patří:

  • Fallen Angel - Silnější motor 170 HP, červené doplňky v interiéru, červené brzdiče, barva černá
  • Blue Bird - Barva modrá, interiér kompletně modrý
  • Black Voodoo - Celý černý i kola, černá kůže, černá skla
  • Silver Bulet - Verze z roku 97, komplet stříbrný, šedá kůže, 17" kola
  • Red Sun - sedadla v červené kůži